مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)

دسته: علوم انسانی

بازدید: 1 بار

فرمت فایل: docx

حجم فایل: 72 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 31

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع: دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

نمایش خلاق یک روند عملی و گروهی کار با کودک است که در آن مربی با تشخیص توانایی ها و نیازهای کودکان، با کمک خودشان، مفهومی را در قالب نمایش به صورت غیرمستقیم آموزش می دهد. یک تمرین برنامه ریزی شده است برای یادگیری کودک و وسیله ای برای بیان آزادانه ایده ها، احساسات و رفتارهای اوست.

راهی است برای آموزش هنر و آموزش، «و بچه ها به واسطه آن با تمام وجود اقدام به یادگیری تجربی (عملی) می کنند؛ البته این نوع یادگیری مستلزم داشتن تفکری تخیلی و بیان خلاق است و بچه ها از طریق حرکت و پانتومیم، بدیهه گویی، نقش گذاری تجسم و … ویژگی ها و مشخصات انسانی را درک می کنند. خواه این نمایشنامه براساس واقعیت نوشته شده باشد، خواه براساس خیال پردازی محض. نمایش خلاق در واقع ادامه نمایش خودانگیخته دوران کودکی است و تجارب کلاسی می تواند روی مرحله ای که قبلاً بیشتر با آن مأنوس بوده اند و از طریق آن زندگی و دنیای اطرافشان را می شناخته اند، پایه گذاری گردد» (محمودی، 1390: 24).

نمایش خلاق تجربه ای سازمان یافته است که با دقت طراحی می شود و به اجرا در می آید. کودکان به وسیله نمایش خلاق، صحنه، رویداد، مشکل یا واقعه برخاسته از ادبیات، کودکان را با هدایت آموزگار خلاق بازآفرینی می کنند، این فعالیت نمایشی به وسیله کودکان مورد بحث قرار می گیرد، هم چنین به وسیله خود آن ها طراحی و ارزشیابی می شود.

گرچه در اجرای نمایش خلاق کودکان در آن نقش آفرینی می کنند، کم و بیش از تکنیک های نمایشی استفاده می شود، اما این فعالیت را نمی توان به معنی سنتی آن «نمایش» خواند؛ «و ترکیبی است از تئاتر و تعلیم و تربیت. توانایی های بالقوه انسان را به فعل درمی آورد و تفکر در آن هم شهودی و هم منطقی است. در آزمایشگاه نمایش خلاق آدم ها بحران را می آزمایند، نگرش ها و توانایی های خود را محک می زنند، زندگی را در محیط امن تمرین می کنند و به طور فی البداهه به آن عکس العمل نشان می دهند» (آقاعباسی، 1385: 28).

هسته اصلی موفقیت آمیزترین تجربه های نمایش خلاق از میان کتاب های ادبیات کودکان به دست می آید. «قصه های قومی، حوادث یک داستان بلند کودکان یا یک داستان کوتاه و مانند این ها، همگی فرصت هایی را برای تجربه کردن این فعالیت خلاق به دست می دهد. کودکان داستان را براساس اعتقاد به نقشی که برای خود تصور کرده اند بازی می کنند. توجه اصلی آموزگار به مراحل بازی و ارزش هایی است که کودکان درگیر آن هستند. ارزش نمایش خلاق در مراحل بازی آن نهفته است» (چمبرز، 1392: 35).

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)
  • مبانی نظری و پیشینه نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نمایش خلاق (فصل دوم تحقیق)