کنش پژوهی شناخت راه ها واصول آموزش خلاق به دانش آموزان در آموزش مفاهیم دینی (نماز)

کنش پژوهی شناخت راه ها واصول آموزش خلاق به دانش آموزان در آموزش مفاهیم دینی (نماز)

دانلود کنش پژوهی شناخت راه ها واصول آموزش خلاق به دانش آموزان در آموزش مفاهیم دینی (نماز) با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات219

بیان مسئله

در سال های اخیر، با توجه به تلاش های بسیاری که در آموزش مفاهیم دینی در مدارس صورت گرفته و نیز فعّالیّت های بی وقفه ای که مربیان تربیتی برای آشنایی کودکان با مبانی دینی انجام داده اند، تنها شاهد انبوه سازی مطالب ذهنی آنان به عنوان محفوظات هستیم و این آموزه های تعالی بخش که سبک زندگی و شیوه ی اعتقادات آینده ی فرد را می سازد، اگر با بینش و بصیرت صحیح صورت نگیرد به مرور کمرنگ شده و یا در مواجهه فرد با زرق و برق های فرهنگ های بیگانه دچار سردرگمی و در نهایت حذف اعتقادات آنها می گردد. تغییرات برنامه های درسی در دوران ابتدایی و نگرش های جدید مسئولان آموزش و پرورش در تدوین کتب آموزشی، حاکی از آن است که گام های مؤثری در این راه برداشته شده است، اما هنوز نیاز به ارائه ی راهکارها و الگوهای آموزشی مناسب تر جهت انتقال آموزه های دینی خصوصاً نماز در مدارس هستیم.

تربیت دینی صحیح در طول دوران ابتدایی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از ناهنجاری های رفتاری و رشد اندیشه های دینی و تقویت باورهای اعتقادی در فرد باشد. هنگامی که از نهادینه شدن تربیت دینی صحبت به میان می آید، منظور این است که کودکان به عنوان نسل فردا باید سیر زندگی و اهداف خود را در بستر نظام اعتقادی جامعه مشخص کنند. دکتر باهنر در این باره می نویسد: تجربیات موجود و تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که مسأله آموزش دینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و گاهی با تأثیرات معکوسی نیز همراه گردیده است. (باهنر، 1385)

در سال های اخیر در میان نسل جـوان و نوجـوان، نوعی تردید در همه ی باورها و خود باختگی

در برابر نئومدرنیسم دیده می شود. به گونه ای که اسلامی که در کلاس های دینی بیان می شود،

نمی تواند پاسخگوی دانش آموزان و مشکلات آنها باشد. (قائمی، بی تا)

به نظر می رسد که دغدغه های فکری بسیاری از اندیشمندان اسلامی نیز همین موضوع باشد، که

چگونه می توان با توجه به فرصت های استثنایی دوران تحصیل باورهای دینی و اعتقادات زیر بنایی مذهبی کودکان را در جهت تثبیت ایمان مذهبی آنها در آینده شکل داد. چون به وجود آوردن و شکل دادن یک بینش صحیح و ارتباط دادن ارزش های فرد با ارزش های دینی از طریق روش های خلاقانه می تواند در این امر مهم بسیار موثر و مفید واقع شود، بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد معلوم نماید که راهکارهای آموزش خلاق در آموزش مفاهیم دینی (نماز) به کودکان و نوجوانان و تعمیق باورهای دینی آنان، چیست؟ امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در نهج البلاغه چنین می فرمایند:

‘ لا تقسیروا اولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان ‘

فرزندان خود را بر آن اساس که خود تربیت شده اید تربیت نکنید که اینان برای زمان غیر از زمان شما آفریده شده اند. (به نقل از قائمی) به وضوح می توان از این سخن مولای متقیان برداشت نمود، که شرایط جدید نیاز به خلاقیت های جدید و شیوه های آموزشی جدید دارد. روان شناسان و جامعه شناسان عصر حاضر نیز حداقل براین نکته اتفاق نظر دارند، که انتقال مفاهیم به نسل های جدید نیاز به روش های همخوان با اوضاع و شرایط جدید دارد و تنوع اطلاعاتی در جهان می تواند در صورت بد عمل کردن و تاکید بر شیوه های سنتی، به سادگی مورد بی توجّهی نسل جدید قرار گرفته و تمام تلاش های ما را بی ثمر سازد.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

کنش پژوهی شناخت راه ها واصول آموزش خلاق به دانش آموزان در آموزش مفاهیم دینی (نماز)