سمند

سمند

فرمت فایل: word (قابل ویرایش) تعداد صفحات23

از اواسط دهه 70، چند سالی از واردات خودرو می‏گذرد، خودروهای کره‏ای به تعداد فراوان و با مدل‏های متنوع وارد شده‏اند. معلم اجتماعی سر کلاس درس رو به شاگردان خود می‏گوید: دما مردمی هستیم با فرهنگی غنی ولی مدت‏هاست فرهنگ خود را فراموش کرده‏ایم و به قوانین اجتماعی اهمیت نمی‏دهیم، سر یکدیگر کلاه می‏گذاریم و فرهنگ کار گروهی را نداریم. بچه‏ها! مردم کره را نگاه کنید، همه با هم کار می‏کنند و تولیدات خود را مصرف می‏کنند، تولیدکنندگان نیز به حقوق مردم احترام می‏گذارند، مثال ساده هم صنعت خودروی کره است. حال ما مدت‏ها پیکان انگلیسی را بدون کوچک‏ترین تغییر با ایرادات فراوان تولید می‏کنیم ولی خودروسازی مانند دوو، خودروهای مدرن ارزان و با قیافه‏های جذاب تولید می‏کند، همه بچه‏های کلاس، به فکر فرورفته‏اند که ناگهان زنگ مدرسه به صدا درمی‏آید. دصنعت خودروی ایران که پس از پایان جنگ، یک دهه رکود راتجربه کرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام می‏بردند و بسیاری نیز عقیده داشتند کارخانه‏های خودروسازی باید تعطیل شوند و ضرورتی برای حضور صنعت خودرو در کشور وجود ندارد، در این میان، این صنعت دوباره راه خود را با پیکان شروع کرد و حال پس از واردات خودرو و ورود اتومبیل‏های متنوع کره‏ای، فشار دوباره بر روی این صنعت، تشدید شده بود که چرا ما نمی‏توانیم خودرویی طراحی کنیم و چرا حتی چراغ‏های پیکان نیز تغییر نکرده، از همه جالب‏تر آن بود که پژو 405 که در ابتدا به صورت مونتاژ کامل وارد بازار می‏شد، حتی اطلاعات فنی‏اش در اختیار مهندسان ارشد ایران خودرو نیز قرار نمی‏گرفت.

طرح خودروی ملی که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره مدتی پس از پایان واردات خودرو، برای تولید یک پیکان جدید آغاز شد تا به همه ثابت شود ما هم می‏توانیم مانند کره، خودمان به طراحی خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در بازی‏های جام ملت‏های آسیای 96 شاهد تیزری بودند و طراحی خودروی ملی، آغاز شد اما تا چندی پیش از شروع تولید سمند، از این خودروی ملی خبری نبود. در آغاز، طرح خودروی ملی چندان مشکل به نظر نمی‏رسید اما پس از شروع طرح، عظمت آن کاملا مشخص شد. طراحی پلتفرم که در ابتدا غیرممکن به نظر می‏رسید، پس روش پروتن مالزی که خودروی خود را با طراحی بدنه بر روی پتلفرم‏های میتسوبیشی، قرار می‏داد، انتخاب شد. حال آنکه پس از مدتی، مشخص شد حتی طراحی بدنه نیز کار بسیار دشواری است. در همین زمان در کشور تایوان شرکت فراست اتوموتیو انگلستان، طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه خودرو پژو 405 برای تولید در شرکت تایوانی را به پایان رسانده بود، ناگهان شرکت تایوانی ورشکست شد و شرکت فراست اتوموتیو که برای طراحی خودرو، بسیار هزینه کرده بود این طرح را به شرکت‏هایی در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کرد، این پیشنهاد با اقدامات اولیه برای تولید خودروی ملی، همزمان بود و ایران‏خودرو، این طرح را با اشتیاق پذیرفت. مرکز تحقیقات ایران‏خودرو با جمع‏آوری فارغ‏التحصیلان ممتاز دانشگاه‏ها، ازجمله امیرکبیر و شریف و چند دانشگاه دیگر، پروژه طراحی خودروی ملی را آغاز کرد. طراحی شرکت فراست اتوموتیو در ایران، معایب فراوانی داشت، این خودرو اتاقی به نسبت کوچک و ارگونومی متناسب با افراد قدکوتاه شرق آسیا داشت. کارشناسان مرکز تحقیقات ایران‏خودرو در کنار کارشناسان فراست اتوموتیو و بعضی کارشناسان خارجی بدنه، ارگونومی و تا حدودی سیستم تعلیق را دوباره طرحی کردند، این طرح را حتی تا امروز شاید بتوان جدی‏ترین طرح کارآموزی کارشناسان داخلی در زمینه طراحی خودرو قلمداد کرد، در طرح سمند، مهندسان ایرانی به صورت مشترک با تیمی خارجی به انجام محاسبات مهندسی خودروی سمند پرداختند، طراحی بدنه با گروه فراست اتوموتیو انگلیسی و با همکاری گروهی از مهندسان آلمانی، اتریشی، کره‏ای و ایرانی انجام شد. طراحی قالب، در کره صورت گرفت. داشبورد خودرو نیز با الهام از خودرو فولکس واگن و توسط تیمی مشترک از مهندسان آلمانی، اتریشی و ایرانی طراحی شد. ساخت قالب نیز در تایوان انجام شد و در نهایت تغییراتی نیز در سیستم فنربندی و فرمان خودرو به دلیل تغییر گرانیگاه‏ها و ایجاد تعادل انجام شد. د

خودروی سمند در ابتدا، قرار بود پیکان جدید باشد و جایگزین این خودرو با همان قیمت شود اما با ادامه کار و مشخص شدن هزینه‏های فراوان، قیمت خودرو را به گونه‏ای افزایش می‏دهد که دیگر نمی‏توانست جایگزین پیکان شود و نام آن به X7 و در نهایت سمند تغییر کرد. این خودرو به دلیل نشان ایرانی تاکنون مورد قضاوت‏های مختلفی قرار گرفته؛ عده‏ای آن را خودرویی اسطوره‏ای می‏دانند و عده‏ای بر این عقیده‏اند پژو 405 بسیار بهتر از این خودروست؛ اما واقعیت فنی این خودرو چیست؟ د

بدنه خودرو، 1.5 برابر خودرو پژو 405، نقطه جوش دارد، این خودرو در انگلستان توسط شرکت مایرا، استاندارد ایمنی اروپا را کسب کرد و بدنه آن آیرودینامیک‏تر از پژو 405 است. فرمان‏پذیری این خودرو نیز از نظر قدرت مانور، بسیار بالاتر از پژو 405 بوده و در پیچ‏ها با سرعت بالا، قدرت مانور ایده‏آلی دارد؛ به همین دلیل توسط نظرسنجی‏های اخیر، بهترین سیستم فرمان را حتی بین خودروهایی مانند زانتیا و ماکسیما، از آن خود کرده است، سیستم ترمز این خودرو با نصب ABS ایمن‏تر می‏شود. مردم معتقدند این خودرو در مقایسه با پژو 405، بدنه سنگین‏تری دارد و این افزایش وزن را علت افزایش سر و صدای بدنه در مقایسه با پژو 405 عنوان می‏کنند؛ در حالی که ورقه بدنه این خودرو، مشابه 405 است و صدای بدنه خودرو نیز به دلیل قاب ستون‏های کناری است که به درستی مهار نشده‏اند. سیستم فنربندی این خودرو، نسبت به پژو 405 سخت‏تر است، حال آنکه ایمنی آن نیز بیشتر از پژو 405 است، البته بعضی از ایرادات ازجمله صدای کمک‏فنر و یاتاقان زدن موتورهای JPK، ایرادات ترمز و طراحی نامناسب صندلی، تا حدودی درست است که در مدل‏های جدید با استفاده از موتور L3 و برقی شدن صندلی و حل مشکل ترمز، تا حدودی برطرف شده است و صدای بدنه نیز با مهار قاب ستون‏ها کنترل شده؛ اما شاید بزرگ‏ترین عیب، نشان ایرانی این خودرو باشد که این خودرو را در کانون توجه قرار داده است. این خودرو با آنکه نخستین تجربه ما در زمینه طراحی بوده ولی با مشارکت مهندسان ایرانی در کنار مشاوران خارجی، سبب کارآموزی جدی شده است. ساخت داخل بالای این خودرو در ابتدا و انتخاب بهترین قطعه‏سازان وحرکت آنها برای تولید قطعات این خودرو، نیز جهشی را حداقل در بخشی از قطعه‏سازان ایرانی به وجود آورده است. این خودرو قرار بود با ساخت داخل بالای 70 درصد تولید شود، به این دلیل بهترین قطعه‏سازان انتخاب شدند و در این زمینه، سرمایه‏گذاری‏های هنگفتی نیز انجام شد. برای طراحی خطوط تولید، کارهای عجیب و در عین حال طاقت‏فرسایی صورت گرفت. پردازنده کامپیوتری به کار رفته در ماشین‏آلات عظیم کارخانه، آنقدر قوی بودند که فروش آنها به خاطر ممنوعیت فروش تکنولوژی با کاربردهای نظامی، منوط به تایید کابینه انگلستان شد. ظرفیت تولید نهایی این خودرو 200 هزار دستگاه پیش‏بینی شد. خط رباتی با همکاری کارخانه هیوندایی کره ساخته شد و امکانات نرم‏افزاری و قطعات الکترونیک آن را نیز شرکت زیمنس تامین کرد. د

با شنیدن اخبار تولید سمند و با حجم عظیم تبلیغات تیزرهای تلویزیونی، با شعار ‘خودروی ملی افتخار ملی’، این خودرو به همگان معرفی شد. د

مجله‏های معتبر اقتصادی و خودرویی اروپا، اکثرا با نگاهی مثبت، این خودرو را ارزیابی کردند تا جایی که فاینشال تایمز نوشت شاید خودروی سمند، آغاز راهی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران باشد؛ اما در این سو، رسانه‏های داخلی به دلیل عملکرد نه‏چندان موفق سال‏های گذشته، خودرویی را با قیمت 14 میلیون تومان اکثر مردم ایران را در حسرت خرید آن گذاشته است، خودرویی غیرملی دانستند. د

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

سمند