تجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی کنترل دانش آموز بیش فعال به وسیله مدیریت رفتار و تفکر خلاق

تجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی کنترل دانش آموز بیش فعال به وسیله ی مدیریت رفتار و تفکر خلاق

دانلودتجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی کنترل دانش آموز بیش فعال به وسیله ی مدیریت رفتار و تفکر خلاق بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفخات26

دانلود طرح تجربی جهت مشارکت در جشنواره تجربیات فردی سنجش و ارزیابی

طرح های مورد نظر در این مجموعه در محور های زیر طراحی شده اند:

1-ابتکارات فردی سنجش و ارزشیابی

2-ابتکارات و پیشنهادات حرفه ای

این طرح و ابتکار به صورت کامل و دقیق با فرمت ورد و قابل ویرایش در… صفحه در مورد پست سازمانی مورد نظر گرد آوری شده است. فهرست مطالب ارائه شده در این طرح /ابتکار عبارتند از:

الف: عنوان

ب-مقدمه کوتاه

پ-بیان وضعیت موجود

ت-شناسایی مسئله

ث-جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات

ج-طرح/ابتکار به کار گرفته شده و ویژگی آن

چ-چگونگی اجرا و نتایج حاصله

ح-محدودیت ها و پیشنهادات

با هم بخشی از طرح/ابتکار حاضر را مشاهده می کنیم:

مقدمه کوتاه

ناآرامی در کلاس درس با مسایلی چون جابه جا شدن روی نیمکت، صحبت با نفر کناری، پشت سری و…، ایجاد صدا مانند ضرب گرفتن روی میز یا جامیز، ساییدن کف پا به زمین، نقاشی کردن روی میز، دفتر، کتاب و… مشخص می شود. اغلب این دانش آموزان به آموزگار خیره می شوند، نکات درسی را یادداشت می کنند، اما در تمام این مدت، نمی دانند چه می نویسند و فقط به صورت غیرارادی چیزی را شنیده و یادداشت می کنند، اما در حقیقت در رویای خود غوطه ور هستند (نمونه ای از رویایی شدن). بر اساس آمار روانشناسان آموزشی 5 تا 10 درصد دانش آموزان مبتلا به ناتوانی در تمرکز و بیش فعالی (ADD) هستند و به این ترتیب، در هر کلاس تقریباً 2 نفر از دانش آموزان مبتلا به ADD هستند. این عارضه بیماری نیست، بلکه به صورت ژنتیکی، کودک فعال تر از همسالان خود است. اگر چه اغلب این کودکان در زمره کودکان با ضریب هوشی بالا قرار می گیرند، اما از کودکی به دلیل وجود این مسأله، کم حوصله و بی دقت بوده، زودتر از همسالان خود از تماشای تلویزیون، بازی و… خسته شده و دایما در حال تحرک هستند. با وجود همه این نکات، بسیار سریع الانتقال بوده و گیرایی بالایی دارند و شاید یکی از دلایل این بی حوصلگی و خستگی آنها همین مسأله باشد. در دوران مدرسه، این عارضه کماکان همراه کودک است. طبق اعلام مرکز روانشناسی _ آموزشی آمریکا نقش آموزگار و والدین تأثیر مهمی در درمان این کودکان دارد. توجه به این نکته ضروری است رفتارهای افراد مبتلا به بیش فعالی غیر ارادی است و از سر لج بازی، شیطنت نامطلوب و… نبوده و به عبارتی رفتارها هدفمند و به قصد آزار نیستند. اینجانب… آموزگار پایه… آموزشگاه… در کلاسم با دانش آموزی به نام کیانا برخورد کردم که از مشکل بیش فعالی و کمبود توجه رنج می برد بنابر این تصمیم گرفتم در رابطه با این موضوع به تحقیق و پژوهش بپردازم در نظام آموزشی کشور با آغاز سال تحصیلی در بعضی از خانواده ها مشکلی به نام کودکان بیش فعال مطرح میشود. بیش فعالی اختلالی است که در 5 تا 8 درصد کودکان دیده می شود. این عارضه در پسرها سه برابر دخترها است. کودکان بیش فعال بسیار پرتحرک، بی قرار و ناآرام هستند و نمی توانند برای مدتی در یک جا آرام بگیرند. دایم در حال راه رفتن، حرکت و جنب و جوش هستند. بی مهابا اشیا را پرت می کنند، ظروف را می شکنند. بدون احساس خطر، کارهای پرمخاطره و خطرناک انجام می دهند. کودک بیش فعال قبل از سن دبستان در منزل کنترل و یا تحمل می شود، ولی با ورود به مدرسه این مشکلات نمود بیشتری پیدا می کنند. این کودکان در مدرسه با رفتارهای خود موجب برهم خوردن نظم کلاس شده و در روند معمول کلاس ایجاد اختلال می کنند. معمولا حوصله انجام تکالیف شان را ندارند. از طرف دیگر برخورد اولیای دبستان با دانش آموز بی نظم باعث انزجار کودک بیش فعال از مدرسه می شود. به طوری که اغلب این کودکان تمایلی به رفتن به مدرسه را ندارند. عارضه بیش فعالی اغلب با کم توجهی و نقص در تمرکز همراه است. این نقص باعث می شود که کودکان مبتلا، تمرکز و توجه کافی و لازم روی موضوعات نداشته باشند. نمی توانند وظایفی که به عهده شان است بطور کامل انجام دهند. فراموشکارند و اغلب در یافتن وسایل شخصی شان مشکل دارند. با گام اول در رفتار مناسب با کودکان بیش فعال و کم توجه، شناخت ابعاد مختلف این عارضه توسط والدین و معلمان است. گام بعدی برخورد مناسب با این کودکان است که نیازمند زمان، پشتکار، سعی، همکاری و هماهنگی زیادی است. بنابراین والدین و معلمان در برخورد با کودکان باید همواره مدارا کنند و با نشاط، شوخ و مهربان باشند. اینجانب تصمیم دارم روی یکی از دانش آموزان بیش فعالم به نام کیانا کار کنم و او را کنترل نمایم.

بیان وضعیت موجود

اینجانب… مدت… سال است که در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم و هم اکنون در آموزشگاه… در حال خدمت هستم و در مقطع… در خدمت دانش آموزان هستم. در بین این دانش آموزان موردی به نام کیانا وجود داشت که دارای اختلالات رفتاری زیادی بود که این اختلالات رفتاری ناشی از بیش فعالی و کمبود توجه او بود بنا بر این درصدد بر آمدم تا این مشکل را در دانش آموز مذبور برطرف نمایم. مقدمه کوتاه ناآرامی در کلاس درس با مسایلی چون جابه جا شدن روی نیمکت، صحبت با نفر کناری، پشت سری و…، ایجاد صدا مانند ضرب گرفتن روی میز یا جامیز، ساییدن کف پا به زمین، نقاشی کردن روی میز، دفتر، کتاب و… مشخص می شود. اغلب این دانش آموزان به آموزگار خیره می شوند، نکات درسی را یادداشت می کنند، اما در تمام این مدت، نمی دانند چه می نویسند و فقط به صورت غیرارادی چیزی را شنیده و یادداشت می کنند، اما در حقیقت در رویای خود غوطه ور هستند (نمونه ای از رویایی شدن). بر اساس آمار روانشناسان آموزشی 5 تا 10 درصد دانش آموزان مبتلا به ناتوانی در تمرکز و بیش فعالی (ADD) هستند و به این ترتیب، در هر کلاس تقریباً 2 نفر از دانش آموزان مبتلا به ADD هستند. این عارضه بیماری نیست، بلکه به صورت ژنتیکی، کودک فعال تر از همسالان خود است. اگر چه اغلب این کودکان در زمره کودکان با ضریب هوشی بالا قرار می گیرند، اما از کودکی به دلیل وجود این مسأله، کم حوصله و بی دقت بوده، زودتر از همسالان خود از تماشای تلویزیون، بازی و… خسته شده و دایما در حال تحرک هستند. با وجود همه این نکات، بسیار سریع الانتقال بوده و گیرایی بالایی دارند و شاید یکی از دلایل این بی حوصلگی و خستگی آنها همین مسأله باشد. در دوران مدرسه، این عارضه کماکان همراه کودک است. طبق اعلام مرکز روانشناسی _ آموزشی آمریکا نقش آموزگار و والدین تأثیر مهمی در درمان این کودکان دارد. توجه به این نکته ضروری است رفتارهای افراد مبتلا به بیش فعالی غیر ارادی است و از سر لج بازی، شیطنت نامطلوب و… نبوده و به عبارتی رفتارها هدفمند و به قصد آزار نیستند. اینجانب… آموزگار پایه… آموزشگاه… در کلاسم با دانش آموزی به نام کیانا برخورد کردم که از مشکل بیش فعالی و کمبود توجه رنج می برد بنابر این تصمیم گرفتم در رابطه با این موضوع به تحقیق و پژوهش بپردازم در نظام آموزشی کشور با آغاز سال تحصیلی در بعضی از خانواده ها مشکلی به نام کودکان بیش فعال مطرح میشود. بیش فعالی اختلالی است که در 5 تا 8 درصد کودکان دیده می شود. این عارضه در پسرها سه برابر دخترها است. کودکان بیش فعال بسیار پرتحرک، بی قرار و ناآرام هستند و نمی توانند برای مدتی در یک جا آرام بگیرند. دایم در حال راه رفتن، حرکت و جنب و جوش هستند. بی مهابا اشیا را پرت می کنند، ظروف را می شکنند. بدون احساس خطر، کارهای پرمخاطره و خطرناک انجام می دهند. کودک بیش فعال قبل از سن دبستان در منزل کنترل و یا تحمل می شود، ولی با ورود به مدرسه این مشکلات نمود بیشتری پیدا می کنند. این کودکان در مدرسه با رفتارهای خود موجب برهم خوردن نظم کلاس شده و در روند معمول کلاس ایجاد اختلال می کنند. معمولا حوصله انجام تکالیف شان را ندارند. از طرف دیگر برخورد اولیای دبستان با دانش آموز بی نظم باعث انزجار کودک بیش فعال از مدرسه می شود. به طوری که اغلب این کودکان تمایلی به رفتن به مدرسه را ندارند. عارضه بیش فعالی اغلب با کم توجهی و نقص در تمرکز همراه است. این نقص باعث می شود که کودکان مبتلا، تمرکز و توجه کافی و لازم روی موضوعات نداشته باشند. نمی توانند وظایفی که به عهده شان است بطور کامل انجام دهند. فراموشکارند و اغلب در یافتن وسایل شخصی شان مشکل دارند. با گام اول در رفتار مناسب با کودکان بیش فعال و کم توجه، شناخت ابعاد مختلف این عارضه توسط والدین و معلمان است. گام بعدی برخورد مناسب با این کودکان است که نیازمند زمان، پشتکار، سعی، همکاری و هماهنگی زیادی است. بنابراین والدین و معلمان در برخورد با کودکان باید همواره مدارا کنند و با نشاط، شوخ و مهربان باشند. اینجانب تصمیم دارم روی یکی از دانش آموزان بیش فعالم به نام کیانا کار کنم و او را کنترل نمایم.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

تجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی کنترل دانش آموز بیش فعال به وسیله مدیریت رفتار و تفکر خلاق