تحقیق روشهای تولید درب های خودرو پژو (2)

دانلود تحقیق روشهای تولید درب های خودرو پژو

شرکت ایران خودرو در مرداد ماه 1341 در زمینی به مساحت 2950000 متر مربع در کیلومتر 14 جاده مخصوص تهران کرج با هدف تولید اتوبوس تأسیس گردید و سرمایه اولیه 10 میلیون تومان و در حال حاضر با سرمایه بالغ بر 684 میلیارد ریال با نیروی انسانی حدود 11411 نفر به فعالیت خود ادامه می دهد.

مونتاژ تولید در ایران خودرو با انواع اتوبوس، مینی بوس و کامیونت در سال 1343 آغاز شد و با مونتاژ و تولید خودروی پیکان (با امتیاز کرایسلر انگلستان) در سال 1345 ادامه یافت. در سال 1369 خودروی سواری پژوی 405 به مجموعه تولیدات این شرکت اضافه شده است. در طول فعالیت این شرکت تغییرات مختلفی در تولید انواع خودرو وجود داشته است از جمله پژوی پارس، آردی و 206.

در تولید محصولات فوق بخش های مختلف سواری سازی اتوبوس سازی، مینی بوس سازی، ریخته گری، سالن پرس، موتورسازی گیربکس، آکل، لوازم تکمیلی و تزئینی سهم بسزایی دارد.

با توجه به نوع صنعت و لزوم رعایت اصول مهندسی در مراحل مختلف تولید واحدهای مختلفی نظیر مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و مهندسی محصول با ارائه روش های جدید به ویژه توسعه فعالیت های طراحی و مهندسی در تحقیق این هدف نقش اساسی داشته اند.

در سال 1378 این شرکت با استقرار نظام کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی ایزو 9000 موفق به اخذ گواهی نامه ایزو 9001 گردید و هم چنین این شرکت با در نظر گرفتن مسئولیت و نقش این واحد تولیدی در مقابل مسائل محیط زیست زمینه بهبود و شرایط زیست محیطی را فراهم کرده و با استقرار نظام مدیریت زیست محیطی بر اساس استاندارد ایزو 14001 در سال 1380 موفق به دریافت این گواهی نامه شد.

در حال حاضر محصولات شرکت شامل پژو 206، پژو 405 جل ال ایکس، آردی، سمند، پارس، سمند ال لیکس پارس ای ال ایکس می باشد و محصولاتی که در آینده به بازار عرضه می شود شامل ال نود و 206 صندوق دار و سمند لیموزین می باشد.

شرکت ایران خودرو در 3 شیفت به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است و روزانه حدوداً 2235 خودرو تولید می کند.

پیشرفت در تکنولوژی خودرو و ارتقاء سطح کیفیت محصولات عرضه شده در بازارهای جهانی و همچنین افزایش سطح انتظارات مشتریان محصولات صنعتی، باعث محدودتر شدن تولید مطلوب و رویکرد به روشهای نوین تولید با کیفیت گردیده است، تا علاوه بر حفظ خط مشی کیفیتی واحد تولیدی از اعمال هزینه های سنگین مالی و انسانی بر آن واحد اجتناب گردد. از میان روشهای متداول کنترل کیفیت بدنه خودروها می توان به روشهای آماری و استفاده از Checking fixtures,CMM اشاره نمود.

پروژه حاضر در مورد روش کنونی تولید درب های خودرو پژو می باشد. در ابتدا رویکردی بر بکارگیری آلومینیوم و آلیاژهای آن در طراحی و ساخت بدنه خودرو داریم سپس مراحل اجرای کار از ابتدا یعنی در سالن پرس و سپس در سالن شاتل بصورت خلاصه توسط نمودار فرآیند جریان (FPC) نشان داده شده است. سپس مقدماتی از روش تولید تودربی و رودربی خودرو در سالن پرس به همراه مشخصات دستگاههای پرس آورده شده است. در بخش بعد ادامه فرآیند تکمیل درب های خودروی پژو در سالن شاتل عنوان شده است. به دلیل شباهت های میان فرآیند تولید در مخصولات مختلف پژو، سعی برآن شده که فقط از فرآیندهای تولید دربهای پژو GLX نام برده شود. در پایان این پروژه نیز تصاویری از بخش های مختلف درب های جانبی، درب صندوق عقب، و درب موتور تهیه شده است

بخش اول: بکارگیری آلومینیوم در ساخت بدنه خودرو

یکی از راههایی غلبه بر بحران انرژی و آلودگی محیط زیست سبکترکردن خوروها با استفاده از مواد مرکب با آلیاژهای سبک فلزی نظیر آلومینیوم است. آلومنییوم بعنوان یک انتخاب مناسب در مقایسه با فولاد دارای نسبت استحکام به وزن بالا، جذب انرژی بیشتر، مقاومت نسبت به خوردگی و قابلیت بازبابی بهتر است. اگر چه این جایگزینی با کاهش خواص مکانیکی زیادی همراه است ولی درمجموع با افزایش صفحات قطعات می توان کاهش وزن مناسبی را در خودرو ایجاد کرد. آلیاژهای مختلف آلومینیوم در قسمت های مختلف خودرو مانند بدنه مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود قیمت بیشتر آلومینیوم نسبت به فولاد هزینه پائین ساخت به لحاظ نقطه ذوب پائین و مصرف انرژی کمتر در تولید و قیمت مناسب ضایعات، باعث شده علاوه بر استفاده بسیار گسترده در صنایع هوافضا، در صنایع خودروسازی نیز مطرح شود. غیر مغناطیس بودن و غیرجرقه زدن بودن آلومینیوم در خودرودهای جدید که دارای سیستم الکترونیکی گسترده ای هستند بسیار مؤثر است.

جرم مخصوص آلومینیوم حدود یک سوم فولاد و در عین حال مدول الاستیسیته آن یک سوم نوع فولادی است ولیکن ویژگی های مهمی نظیر جذب انرژی بیشتر از فولاد و کم بودن انرژی جنبشی در لحظه تصادف (به لحاظ سبکی وزن) کاربرد این فلز را در طراحی و ساخت بدنه خودرو افزایش داده است. بکاگیری این فلز در صنایع خودروسازی ایران که یکی از کشورهای عمده تولیدکننده آلومینیوم است موجب استفاده مناسب دیگری از آن محصول

فهرست مطالب:

تاریخچه شرکت 1

مقدمه 3

بخش اول: بکارگیری آلومینیوم در ساخت بدنه خودرو 5

بخش دوم: نمودار فرآیند جریان – FPC

بخش سوم: فرآیندهای تولید در سالن پرس 12

بخش چهارم: فرآیند های تولید در سالن شاتل 16

فصل اول: تولید درب جانبی جلو 18

فصل دوم: تولید درب موتور 22

شامل 37 صفحه فایل word قابل ویرایش

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

تحقیق روشهای تولید درب های خودرو پژو (2)