تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

دانلود تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعیدر قالبdoc، ودر 73صفحه، قابل ویرایش، شامل: – بحث محوری، بررسی نقش جنبشهای دانشجویی در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران است. این جنبش یک پیشینه تاریخی دارد که با تاسیس دانشگاه تهران در آغاز قرن حاضر (خ…

دسته بندی: جزوات» سایر موارد

فرمت فایل دانلودی: doc

فرمت فایل اصلی: DOC

تعداد صفحات: 73

حجم فایل: 179 کیلوبایت

دانلود تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

در قالبdoc، ودر 73صفحه، قابل ویرایش، شامل:

بحث محوری، بررسی نقش جنبشهای دانشجویی در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران است. این جنبش یک پیشینه تاریخی دارد که با تاسیس دانشگاه تهران در آغاز قرن حاضر (خورشیدی) شروع می شود و تا امروز ادامه می یابد. البته در مقاطعی با افت و خیزها و فراز و نشیبهایی روبه روست. اگر موافق باشید گفتگو را از همین نقطه آغاز کنیم.

تصور من این است که جنبش دانشجویی ایران را باید در قالب و چارچوب تئوریک نگاه کنیم؛ آن وقت این سوال مطرح است که دانشجو از چه رده سنی است؟ و در چه موقعیت اجتماعی قرار دارد؟

اگر از لحاظ رده سنی نگاه کنیم و هستی شناسی جوان را مورد بررسی قرار بدهیم، این سوال مطرح می شود که «جوان چه نیازهایی دارد؟ » با این تعریف می بینیم که دوران جوانی دوران انرژی زایی است اما در مقابل این انرژی زایی، جوان دچار یک مجموعه پرسشهای جدید می شود. یعنی با تحولاتی که در وجود بیولوژیک او مطرح است، از درونش یک دسته فشارها و محرکهای جدید پدید می آید که این محرکها برای او پرسش ایجاد می کنند. اما وقتی می گوییم دانشجو، مسئله دیگری را هم اضافه کرده ایم؛ یعنی علاوه بر اینکه او فشارها و محرکهای درونی او مطرح است، محرکهای بیرونی هم وجود دارد. یعنی دانشجو خود را در چارچوب خانواده، محله و موقعیت اعتقادی معرفی نمی کند، بلکه خود را در چارچوب شغل هم مطرح می سازد؛ یعنی به یک انتخاب جدید می رسد.

… یعنی وقتی از محیط خانوادگی دور می شود به عنوان یک «طبقه» ی جدید، یک هویت نوپیدا می کند؟

دقیقاً همین طور است. او می خواهد یک هویت جدید پیدا کند. او یک دسته زمینه های هویتی پیشینی اولیه دارد. مثل خانواده و ابعاد اعتقادی، که کشفی است. وقتی که کودکی در یک خانواده به دنیا می آید، قومیت و اعتقادات خانواده بر روی او تاثیر می گذارد. اما این جوان وقتی وارد دانشگاه می شود رشته تحصیلی انتخاب می کند. انتخاب این رشته، سرنوشت چهل- پنجاه ساله زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد و این انتخاب دیگر یک بحث «کشفی» نیست بلکه بحثی است «تاسیسی». او در اینکه «قومیتش» چیست، از اعتقاد خانواده که به او القا شده تاثیر می پذیرد. اما این وضعیت جدید «القا» نشده، بلکه «انتخاب» شده است، یعنی او به جای رشته (الف) رشته (ب) را انتخاب کرده است.

معمولاً در دوران دبیرستان نیز چنین وضعیتی به وجود می آید، اما حقیقت این است که در آن زمان جوان به آن رشد نرسیده که بپرسد: «چرا این رشته؟ » محرکهای محیطی به انتخاب منجر می شود؛ مثلاً رفتن به رشته های ریاضی، ادبیات یا طبیعی بدون یک محاسبه عقلایی سنجیده. اما وضعیت در دانشگاه بسیار متفاوت، ملموس و روشن است. یک دانش آموز وقتی «ریاضی» می خواند نمی داند که نتیجه این رشته قطعاً به «مهندسی» می انجامد یا نه و اگر می انجامد به چه گرایشی از مهندسی؟ یا اگر «تجربی» می خواند، آیا حتماً به پزشکی ختم می شود؟ اما وقتی او به دانشکده می آید این شغل برایش «انضمامی» شده است. دانشجوی علوم سیاسی یا دانشجوی عمران یا دانشجوی پزشکی دارای چارچوب شغلی تقریباً مشخصی است.

… چرا شغل؟

به دلیل آنکه دانشگاه اصولاً برای رفع نیازهای «پسینی» به وجود آمده است. حالا ممکن است در دانشگاه به فلسفه بپردازند، ولی وقتی به دانشگاه می روید «رشته»، تخصصی است، این تخصص در مواردی به نیاز معنوی نپرداخته است. مثلاً مهندسی عمران را در نظر بگیرید، این وضع دقیق تر است.

اما هنوز در علوم سیاسی این تاثیرات خیلی روشن نیست. در رشته های سیاسی به دو نکته می اندیشید: یکی آزادی فردی، دیگری استقلال ملی. یعنی مفهوم رشته سیاسی یک مفهوم امنیتی است: راههای ارتقای قدرت ملی برای تامین منافع ملی. ولی در جامعه ما این نکته هنوز جا نیفتاده است. رشته های علوم انسانی بسیار مظلوم واقع شده اند. اما وقتی یک نفر رشته مهندسی مکانیک را انتخاب می کند، هدف او مشخص است. یا اگر رشته های پزشکی را انتخاب می کند در حقیقت برای تامین شغل است. بنابراین هویتهای پیشینی با این هویتهای پسینی در مقابل هم قرار می گیرند.

… و این یک تعارض است؟

تعارض نه، تباین است! چون هویت پیشینی انسان جزو «وجود فلسفی» اوست. آیا این وجود فلسفی پیشینی که بدیهی است (یعنی انسان خود را در آن کشف می کند) با شغلش در تعارض است؟ تصور من این است که چنین نیست.

دو گروه این امر را در تعارض می بینند. سنتی ها که نگرش متافیزیکی دارند و با تاکید بر هویت پیشینی، پسینی را رها می کنند؛ یعنی می گویند که دنیا چه اعتباری دارد، بنابراین برای آنها «ملی» هم چیز بدی است، «تخصص» هم چیز بدی است و به هیچ یک هم توجه نمی کنند. گروه دیگر کسانی هستند که همه نکته های پیشینی را نقد می کنند و بر پسینی تاکید می کنند و با پسینی به تعارض پیشینی می روند. اما در دنیای امروزی به موازات اینکه مسائل پسینی مثل اقتصاد، صنعت و شغل پیشرفت کرده، خودآگاهی فرهنگی هم زیاد شده است. قبلاً تصور می شد که در کنار این پیشرفتهای تمدنی (صنعت، اقتصاد و…) که راحتی و آسایش می انجامد. به همین لحاظ است که این عزیزان گاه دچار اشتباه می شوند و تمدن و فرهنگ را یکی می گیرند. پس گروه سنتی، تمدن و فرهنگ را یکی می گیرد و تمدن را مقهور فرهنگ می داند، یعنی لایه فرهنگی را تقویت می کند، در نتیجه تاکیدش بر روی هویتهای پیشینی است. در مقابل، گروه دیگر تاکیدش بر تمدن است و فرهنگ را ناشی از تمدن می داند.

تصور ما این است که باید، تلفیقی از این دو صورت گیرد و در این تلفیق دو حرکت وجود دارد. یکی حرکت انبساطی است که به سوی آسایش، راحتی، رفاه و توانمندی می رود. این توانمندی برای آمریکایی یا ایرانی، برای طبقه پایین یا طبقه بالا فرقی نمی کند. توانمندی، بیرون از انسان است. در برخورد مبتنی بر زور یک تانک در مقابل یک خودرو، با هر اعتقادی که شما داشته باشید، غلبه با تانک است. من به ابعاد توانمندی می گویم: تمدنی!

  • گرایش مذهبی
  • انقلاب
  • تحولات اجتماعی
  • نهضت ملی
  • رفاه وتوانمندی
  • جنبش دانشجویی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی