نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

بحث محوری، بررسی نقش جنبشهای دانشجویی در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران است. این جنبش یک پیشینه تاریخی دارد که با تاسیس دانشگاه تهران در آغاز قرن حاضر (خورشیدی) شروع می شود و تا امروز ادامه می یابد. البته در مقاطعی با افت و خیزها و فراز و نشیبهایی روبه روست.

دسته بندی: جزوات» علوم اجتماعی

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 64

حجم فایل: 36 کیلوبایت

بحث محوری، بررسی نقش جنبشهای دانشجویی در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران است. این جنبش یک پیشینه تاریخی دارد که با تاسیس دانشگاه تهران در آغاز قرن حاضر (خورشیدی) شروع می شود و تا امروز ادامه می یابد. البته در مقاطعی با افت و خیزها و فراز و نشیبهایی روبه روست. اگر موافق باشید گفتگو را از همین نقطه آغاز کنیم.

تصور من این است که جنبش دانشجویی ایران را باید در قالب و چارچوب تئوریک نگاه کنیم؛ آن وقت این سوال مطرح است که دانشجو از چه رده سنی است؟ و در چه موقعیت اجتماعی قرار دارد؟

اگر از لحاظ رده سنی نگاه کنیم و هستی شناسی جوان را مورد بررسی قرار بدهیم، این سوال مطرح می شود که «جوان چه نیازهایی دارد؟ » با این تعریف می بینیم که دوران جوانی دوران انرژی زایی است اما در مقابل این انرژی زایی، جوان دچار یک مجموعه پرسشهای جدید می شود. یعنی با تحولاتی که در وجود بیولوژیک او مطرح است، از درونش یک دسته فشارها و محرکهای جدید پدید می آید که این محرکها برای او پرسش ایجاد می کنند. اما وقتی می گوییم دانشجو، مسئله دیگری را هم اضافه کرده ایم؛ یعنی علاوه بر اینکه او فشارها و محرکهای درونی او مطرح است، محرکهای بیرونی هم وجود دارد. یعنی دانشجو خود را در چارچوب خانواده، محله و موقعیت اعتقادی معرفی نمی کند، بلکه خود را در چارچوب شغل هم مطرح می سازد؛ یعنی به یک انتخاب جدید می رسد.

… یعنی وقتی از محیط خانوادگی دور می شود به عنوان یک «طبقه» ی جدید، یک هویت نوپیدا می کند؟

دقیقاً همین طور است. او می خواهد یک هویت جدید پیدا کند. او یک دسته زمینه های هویتی پیشینی اولیه دارد. مثل خانواده و ابعاد اعتقادی، که کشفی است. وقتی که کودکی در یک خانواده به دنیا می آید، قومیت و اعتقادات خانواده بر روی او تاثیر می گذارد. اما این جوان وقتی وارد دانشگاه می شود رشته تحصیلی انتخاب می کند. انتخاب این رشته، سرنوشت چهل- پنجاه ساله زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد و این انتخاب دیگر یک بحث «کشفی» نیست بلکه بحثی است «تاسیسی». او در اینکه «قومیتش» چیست، از اعتقاد خانواده که به او القا شده تاثیر می پذیرد. اما این وضعیت جدید «القا» نشده، بلکه «انتخاب» شده است، یعنی او به جای رشته (الف) رشته (ب) را انتخاب کرده است.

معمولاً در دوران دبیرستان نیز چنین وضعیتی به وجود می آید، اما حقیقت این است که در آن زمان جوان به آن رشد نرسیده که بپرسد: «چرا این رشته؟ » محرکهای محیطی به انتخاب منجر می شود؛ مثلاً رفتن به رشته های ریاضی، ادبیات یا طبیعی بدون یک محاسبه عقلایی سنجیده. اما وضعیت در دانشگاه بسیار متفاوت، ملموس و روشن است. یک دانش آموز وقتی «ریاضی» می خواند نمی داند که نتیجه این رشته قطعاً به «مهندسی» می انجامد یا نه و اگر می انجامد به چه گرایشی از مهندسی؟ یا اگر «تجربی» می خواند، آیا حتماً به پزشکی ختم می شود؟ اما وقتی او به دانشکده می آید این شغل برایش «انضمامی» شده است. دانشجوی علوم سیاسی یا دانشجوی عمران یا دانشجوی پزشکی دارای چارچوب شغلی تقریباً مشخصی است.

… چرا شغل؟

به دلیل آنکه دانشگاه اصولاً برای رفع نیازهای «پسینی» به وجود آمده است. حالا ممکن است در دانشگاه به فلسفه بپردازند، ولی وقتی به دانشگاه می روید «رشته»، تخصصی است، این تخصص در مواردی به نیاز معنوی نپرداخته است. مثلاً مهندسی عمران را در نظر بگیرید، این وضع دقیق تر است.

  • بررسی نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی
  • تحقیق نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی
  • پروژه نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک نمایید

The PDF version of this page!

نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی